Sprintpack News Header

240_L2L070_Foto 1' E-commerce levert distributiediensten duizenden pakjes om bij de consument thuis te brengen. Maar hoe groot is die markt in België? Wie zijn de markleiders? Wat zijn de uitdagingen? Om een overzicht te krijgen, hebben we aangeklopt bij Peter Somers, de CEO van Sprintpack.

In een niet zo ver verleden was Somers verantwoordelijk voor de Parcel en Internationale business van Bpost. Sinds enkele maanden biedt zijn bedrijf Sprintpack e-commerce diensten aan zoals fulfilment en distributie. Voor de distributie van pakjes maakt hij gebruik van verschillende vervoerders in functie van de noden van zijn klanten. Hij heeft dan ook een neutrale kijk op de markt van de pakjesdistributie. Tijdens een exclusief gesprek vroegen wij hem wie de grootste spelers op de last-mile distributiemarkt in België zijn.

“Er zijn drie grote groepen spelers op de B2C-markt. Dat zijn de postbedrijven, de integratoren en wat ik als ‘de anderen’ zal omschrijven,” aldus Somers. “Dat de postbedrijven zich op de markt B2C hebben begeven, is logisch. De markt van de brievenpost is aan het dalen en ze hadden enerzijds ruime ervaring met pakjesverkeer en anderzijds werkten ze al voor de voorlopers van de e-commerce, de postorderbedrijven. Enkele spelers komen echter niet van de consumentenmarkt, maar waren oorspronkelijk B2B-spelers, zoals DPD en GLS.”  De postbedrijven die in België actief zijn op de pakjesmarkt zijn: Bpost, PostNl, DPD (via GeoPost een dochter van het Franse La Poste), GLS (een dochter van Royal Mail) en sinds kort DHL Parcel (een dochter van Deutsche Post). Die laatste is eigenlijk een nieuwkomer, hoewel het zusterbedrijf DHL Express (een integrator) al langer op de Belgische markt actief is. “Dan heb je de integratoren. Oorspronkelijk waren deze bedrijven actief in internationale expreszendingen en vaak ook op de binnenlandse expresmarkt, met enveloppes en pakjes. Ook zij hebben hun activiteiten van de B2B naar de B2C uitgebreid. Deze spelers zijn DHL Express, FedEx, UPS en TNT Express. Deze laatste komt nu in handen van FedEx,” legt Somers uit.

Heterogeen. De derde groep – de ‘anderen’ – is vrij heterogeen. “Daarin vindt men fietskoeriers zoals Bubble Post; bezorgers/installateurs van witgoed en meubels zoals Dockx Select of Extra@Home (een aparte entiteit van PostNL); aanbieders van bredere e-commerce oplossingen zoals Dynalogic; startups zoals Parcify (levering waar je bent); alsook zuivere B2B vervoerders die af en toe een B2C-zending voor een klant meenemen. Een buitenbeentje is Parcelhome, een startup met slimme brievenbussen voor pakjes die zowel de leverancier als de ontvanger met een smartphone-app kunnen openen,” aldus Somers. Daarenboven zijn er ook nog een aantal webwinkels die deels of integraal hun eigen leveringen organiseren, zoals Vanden Borre, Hellofresh of Coolblue (voorlopig enkel in Nederland).

Marktleider. Bpost is de duidelijke marktleider op de Belgische markt van de home deliveries, met naar eigen zeggen ongeveer 110.000 geleverde pakjes per dag, gevolgd door PostNl en DPD. Het marktaandeel van Bpost wordt op een 50% geschat. Afgaande op deze cijfers kan men stellen dat dagelijks in België tussen de 200.000 en 250.000 pakjes worden geleverd. Op piekdagen, zoals tijdens de eindejaarsfeesten, kan dat aantal verdubbelen.

Rendabiliteit onder druk. “Die markt wordt dus verdeeld onder ruwweg een twaalftal spelers, met daar bovenop de webwinkels met een eigen distributie. Al die spelers moeten in staat zijn om elke straat in België te bedienen, wat natuurlijk de rendabiliteit enorm onder druk zet. Voor de pakjesleveranciers zijn de prijzen te laag en de webshops vinden die prijs te hoog,” legt Somers uit. De gemiddelde prijs die een webshop aan het distributiebedrijf betaalt, is 3 à 6 euro afhankelijk van het volume en het gewicht. “Aan die verkoopprijs is het zeer moeilijk om rendabel te opereren. In een stadsomgeving is dat nog te doen, maar van zodra er ook rurale leveringen zijn, wordt het bijzonder problematisch,” klinkt het. Volumes zijn dan ook belangrijk. Even wachten tot men genoeg pakjes heeft om in meer afgelegen plekken gebundeld te gaan leveren, kan echter niet: de standaardlevering is nu Dag+1 geworden (zie kader). Voor een deel zal het probleem verminderen omdat de markt van de thuisleveringen blijft groeien en dus ook de volumes. “Toch dringt concentratie in de markt zich op,” vindt Somers. “De overname van TNT Express door FedEx is al een stap in die richting. En er zijn geruchten in de markt dat Royal Mail (GLS) zou azen op PostNl.”

Afhaalpunten en pakjeskluizen. Naast thuisleveringen hebben de meeste spelers in België ook een netwerk van afhaalpunten opgezet. Dat zijn krantenwinkels, supermarkten, tankstations, en dergelijke waar de klanten van e-commerce hun pakjes kunnen afhalen (en meestal ook retourneren). Kiala (overgenomen door UPS en herdoopt tot UPS Access Points) was het eerste netwerk, maar intussen zijn er veel bij gekomen, van Bpost, DHL Parcel, Kariboo!, DPD, GLS, Mondial Relay en sinds kort Dockx Select. Niet alle spelers hebben een eigen netwerk. Zo maken PostNl, DHL Parcel en het Franse Relais Colis gebruik van het Kariboo!-netwerk… wat natuurlijk voor problemen zal zorgen indien Bpost het licht op groen krijgt voor de overname van AMP en Kariboo!. In België heeft Kiala/UPS het grootste netwerk van afhaalpunten. Bpost biedt – de postpunten inclusief – zo’n 1250 afhaalpunten aan. Ook DHL Parcel heeft een groot netwerk, met ruim 1.200 afhaalpunten… waarvan de helft Kariboo!-punten. Kariboo zelf heeft er zo’n 650 à 700. Ook DPD, onlangs door Amazon.fr aangeduid als partner voor de pickup-points, kan steunen op een net van ongeveer 750 afhaalpunten. In België zijn de pakjeskluizen voorlopig weinig populair en enkel Bpost is ermee gestart. De individuele parcel lockers – zoals die van Parcelhome – zijn nog in een proeffase.

First Time Right. Hoewel ze in België proportioneel talrijker zijn dan elders in Europa, zijn afhaalpunten niet zo populair. “Een grote meerderheid van de Belgische consumenten verkiest een levering aan huis. Dat plaatst de pakjesbedrijven voor een zeer grote uitdaging: First Time Right. Gemiddeld 15 tot 20% van de klanten is niet thuis om de bestelling in ontvangst te nemen. Die kosten de bedrijven dan ook heel veel geld,” aldus Somers. “Iedereen heeft zowat zijn eigen methodiek om daarop te reageren. Sommige spelers bieden het pakje nog één of twee keer thuis aan en indien er nog steeds niemand thuis is, hevelen ze het pakje over naar een afhaalpunt. Andere laten de klant kiezen om het pakje bij de buren af te geven. Nog andere verbieden dat. Maar iedereen staat voor die uitdaging: in 15 à 20% van de gevallen is er minimum één extra beweging.”

Dag+1 is standaard

Een bijkomende uitdaging voor de spelers op de ‘home delivery’-markt is dat de standaarddienstverlening nu Dag+1 is geworden. Dat maakt het onmogelijk om even te wachten tot er genoeg volumes zijn om in een wijk of een gemeente te verdelen. “De webwinkels zullen niet van D+1 afstappen omdat consumenten de neiging hebben naar een andere leverancier te switchen als ze te lang op de levering moeten wachten. Meer nog, bestellen tot ’s avonds laat met levering de dag daarop is ook al standaard geworden, met Coolblue als uitschieter: daar kan men tot 23u59 bestellen. Dat plaatst overigens de hele logistieke keten onder druk: niet alleen die van de vervoerders die de goederen pas zeer laat in hun leveringspijplijn krijgen, maar ook die van de webwinkels omwille van de voorraden, de nood aan nachtwerk en de grotere volumes die op korte tijd moeten verwerkt worden,” zegt Somers.

Peter Somers

240_L2L070_Foto 4Peter Somers, tot 2014 de topman Parcels en International van Bpost, heeft in oktober het bedrijf Sprintpack opgericht. Het is gericht op logistiek voor de e-commerce sector en biedt zijn diensten aan als een ‘one stop shop’ in drie activiteiten: web services, web fulfilment en delivery. Voor de web-oplossingen is onlangs een participatie genomen in het Belgische bedrijf Zibbra; voor de e-fulfilment heeft hij een participatie in Plus Logistics in Sint-Niklaas genomen en omgedoopt tot Sprintpack Logistics. Sprintpack biedt geen eigen leverdiensten aan, maar organiseert ze voor de klant en besteedt ze uit. Daarbij worden ook de aanverwante IT- en track&trace-diensten aangeboden.

Peters Somers, CEO van Sprintpack: “Gemiddeld 15 à 20% van de klanten is niet thuis om de bestelling in ontvangst te nemen.”

 

Keep in Contact

Get in Touch

Email:
Website: www.sprintpack.be

Industriepark Noord 5A
9100 Sint-Niklaas, Belgium
Telephone : +32 3 760 3011

Newsletter

Get our newsletter!

It seems that you have already subscribed to this list. Click here to update your profile.