Sprintpack News Header

gls sprintpackSprintpack, het e-logistics bedrijf van voormalig bpost-directielid Peter Somers, gaat op 1 oktober operationeel van start. Daarbij wordt nauw samengewerkt met de SD Logistics Group. Dezelfde dag start ook Sprintpack China. De VS volgen in 2016.

Somers was tot ongeveer een jaar geleden bij bpost actief als topman van de parceldiensten en ‘last mile’-oplossingen. Hij wordt bijgestaan door Marnix Bakker (Commercial), Jan Kooyman (Operations) en Steven Schutter (IT solutions).
Ze hebben net zoals Somers ervaring op het vlak van e-commercelogistiek… en hebben vroeger voor bpost gewerkt. Ook Maggie Li, die aan het hoofd staat van Sprintpack China, komt uit de bpost-stal: zij was er CEO van bpost in China.

De drie ‘bouwstenen’ van het nieuwe bedrijf zijn bezorging van pakketten, logistiek en hulp bij het opzetten van webshops. Sprintpack wil zich voornamelijk richten op nieuwe en bestaande spelers in de e-commerce: retailers, e-tailers, fulfilment-operatoren, merken en marktplaatsen. “Deze drie componenten maken het voor elk bedrijf mogelijk om een volledige geïntegreerde ‘one-stop-shop’ e-commerceoplossing aan te bieden, wat uniek is op de Belgische markt. Zij kunnen kiezen om voor de drie oplossingen met ons in zee te gaan, maar evenzeer voor een deel ervan”, aldus Somers.

Drie bouwstenen

Een eerste ‘bouwsteen’ is het regelen van efficiënte bezorging van pakketten. Sprintpack zal geen eigen bestelvoertuigen hebben, maar de diensten inschakelen van bestaande pakjesvervoerders in binnen- en buitenland. Er zijn 35 partners geïdentificeerd, waardoor Sprintpack zich sterk maakt leveringen te kunnen organiseren in 192 landen. Daarbij zal wel één label gebruikt worden en naadloze IT-oplossingen aangeboden worden. Dit is een gelijkaardige formule als die waarvoor DSV onlangs gekozen heeft voor zijn pakjesvervoer.

“In tegenstelling tot de traditionele transport- en logistieksector wordt er in de sector van de e-commercelogistiek veel meer samengewerkt met partners om het gewenste resultaat te bereiken”, aldus Somers. Zo zal bijvoorbeeld een beroep gedaan worden op het afhaalpuntennetwerk Kariboo van AMP. “Dat wordt onze preferentiële partner, maar indien een webshop het wil, kan een ander netwerk gekozen worden”.

Logistieke diensten

Alleen voor de logistieke en fulfilment-diensten gaat Sprintpack in België werken met een eigen organisatie. De opslag, pick&pack, verpakking, enzovoort wordt gedaan door SD Logistics Group. Die heeft een minderheidsparticipatie genomen in Sprintpack. Omgekeerd heeft Somers de intentie om aandeelhouder en bestuurder te worden van de logistiekgroep. Dat zou binnenkort geregeld moeten zijn.

SD Logistics Group is een héél discreet Belgisch bedrijf dat niet eens een eigen internetsite heeft. De firma’s die er in zijn ondergebracht zijn meer bekend: Europa Belgium, Soditra Logistic, Sobeltax Distribution, Sotradis, DBP en softwareontwikkelaar Sodisoft. De groep heeft een geconsolideerde omzet meer dan 75 miljoen euro omzet. Zij telt 450 medewerkers en beschikt over eigen logistieke gebouwen in Asse, Nijvel, Manage en binnenkort Fleurus. Dat zijn gebouwen tussen de 6.000 en de 20.000 m² waar een deel van de oppervlakte voor Sprintpack wordt gereserveerd. Tevens is er bij Europa Belgium een crossdock center in de haven van Brussel. Het is daar overigens dat de zetel van Sprintpack is gevestigd.

Webservices

De derde bouwsteen zijn de ‘webservices’. In hoofdzaak gaat het om het opzetten van webshops voor derden, maar ook van webmarketingdiensten, klantencentra en logistieke IT-systemen. Volgens Somers biedt dit aanbod grote mogelijkheden, al was het maar omdat Belgische spelers op de retailmarkt hun achterstand willen inhalen en daarbij moeten steunen op gespecialiseerde dienstverleners.

“Een webshop opzetten is bij wijze van spreken kinderspel, maar zeer snel wordt men gewaar dat e-commerce een keten van diensten vertegenwoordigt, die veel complexer is dan verwacht”, aldus Somers.

China en Europa

Sprintpack gaat ook op 1 oktober van start in China. Sprintpack China, met zetel in Beijing, en wordt geleid door Maggie Li ex-CEO van bpost China. Zij is aandeelhouder samen met Sprintpack Belgium en het Britse P2P Mailing, een bedrijf met veel ervaring in crossborder e-commerce.

Er worden ook kantoren opgezet in Shanghai en Guangzou. Het is de bedoeling om niet alleen B2C e-commerceoplossingen in China aan te bieden, maar ook tussen China en Europa. “Wij gaan dus Europese bedrijven die in China verkopen, helpen om hun producten tot bij de consument te brengen, maar ook vice versa”, zegt Somers. De domestic markt is in China stilaan matuur, maar de groei in crossborder groeit explosief.

Douane

Voor de laagwaardige en kleine producten zal gewerkt worden via de postkanalen, maar voor de grotere en hoogwaardige zendingen zal een beroep worden gedaan op expediteurs. “Waar nodig zullen we samenwerken met partners met douane-ervaring”, aldus Somers..

In de loop van 2016 gaat Sprintpack ook in de VS van start, maar voorlopig wou Somers daar niet dieper op ingaan. Ook over de verwachte omzet na een jaar wou hij overigens niets lossen, behalve dit: “Onze ambities zijn groot.” (PHVD)

Keep in Contact

Get in Touch

Email:
Website: www.sprintpack.be

Industriepark Noord 5A
9100 Sint-Niklaas, Belgium
Telephone : +32 3 760 3011

Newsletter

Get our newsletter!

It seems that you have already subscribed to this list. Click here to update your profile.