Sprintpack News Header

Peter Somers

Peter Somers, de man die de voorbije jaren de pakjesdivisie van Bpost heeft uitgebouwd, gooit zich op de e-commercemarkt met een nieuw logistiek platform, Sprintpack.

Een origineel product en een goede website, meer heeft een ondernemer vandaag niet nodig om zijn koopwaar in de hele wereld aan de man te brengen. Maar tussen de bestelling en de levering van een product zit wel een complexe logistieke keten waar veel e-ondernemers geen kaas van gegeten hebben. Om nog te zwijgen over consumenten die hun pakje liever vandaag dan morgen geleverd krijgen, en ook nog gratis als het even kan.

Somers kent de problematiek maar al te goed. Als directielid van Bpost leidde hij van 2011 tot 2014 de snelgroeiende afdeling Parcels & International, goed voor bijna een half miljard euro omzet en 1.000 werknemers. Somers stapte in juli vorig jaar op nadat hij naast de functie van CEO had gegrepen en met de nieuwe CEO Koen Van Gerven van mening verschilde over de organisatie van het postbedrijf.

Ruim een jaar later is Somers' bedrijf Sprintpack startklaar. Meer dan een nieuw logistiek bedrijf wordt het een platform dat bestaande logistieke diensten met elkaar verbindt en er extra diensten bovenop bouwt. Het einddoel: elke webwinkel in staat stellen om dezelfde snelheid en kwaliteit van levering aan te bieden als de Coolblue's en de Zalando's van deze wereld.

Om dat mogelijk te maken bouwde Somers de voorbije maanden aan een netwerk van partners. De belangrijkste is SD Group Logistics, een Waals logistiek bedrijf dat 14 Belgische sites telt en over 46.000 vierkante meter opslagruimte beschikt (plus plannen voor nog eens 20.000 m²). SD Group en Sprintpack zijn met een minderheidsparticipatie ook aandeelhouders van elkaar. Daarnaast sloot Somers ook akkoorden met binnen- en buitenlandse 'last mile providers', die het laatste stukje tot aan de voordeur van de klant moeten overbruggen.

Bij de lancering in oktober zal Sprintpack een logistieke oplossing bieden voor nationale en internationale leveringen, met een 'track & trace'-integratie die consumenten de mogelijkheid biedt de status van hun pakje op te volgen. In de Benelux zal binnen een dag geleverd worden, daarbuiten tussen drie en acht dagen. Daarnaast biedt Sprintpack allerlei diensten aan voor webshops, zoals software-integratie, administratie en marketing.

Maar de ambities reiken verder dan dat. In een volgende fase, in de loop van volgend jaar, wil Somers meer opties en diensten uitrollen die inspelen op enkele belangrijke trends. 'De consument verwacht nu al dat zijn bestelling de volgende dag toekomt (next day delivery), maar dat evolueert naar levering op dezelfde dag (same day delivery). Ook gratis verzending wordt stilaan een vereiste.'

'Bovenal wil de consument meer controle krijgen over zijn bestelling, zegt Somers. 'Wie levert zijn pakje, waar en wanneer? Kan hij het zelf ergens afhalen? En tegen welke prijs? Wij willen een oplossing aanbieden waarbij de consument de keuze krijgt uit verschillende leveringsopties en waarbij de handelaar niet van één partij afhankelijk is.'

De vroegere Bpost-topman verwacht ook nog beweging in de markt voor niet-duurzame consumptiegoederen (FMCG). 'In het buitenland bestaan al supermarkten zonder fysieke winkels, zoals Ocado in het VK en Picnic in Nederland. Ook bij ons zullen consumenten hun boodschappen steeds meer laten thuisleveren. Ook die markt gaan we bekijken', zegt hij.

Somers ziet wel een belangrijke voorwaarde om zijn plannen in België te kunnen realiseren. 'Soepelere regels voor nachtarbeid zijn een absolute must. De politiek moet haar verantwoordelijkheid nemen als ze niet alle activiteit naar de buurlanden wil zien verhuizen. We zijn al laat, maar beter laat dan nooit.'

Ook in China

Nog enkele andere voormalige kaderleden van Bpost stappen in Sprintpack, onder hen Marnix Bakker, Steven Schutter en de Chinese manager Maggie Li. Die laatste gaat in China op zoek naar Chinese e-commercebedrijven die naar Europa willen exporteren. Peter Somers denkt ook aan de oprichting van een marktplaats waar Chinese retailers op zoek kunnen gaan naar Europese consumenten.

 

Keep in Contact

Get in Touch

Email:
Website: www.sprintpack.be

Industriepark Noord 5A
9100 Sint-Niklaas, Belgium
Telephone : +32 3 760 3011

Newsletter

Get our newsletter!

It seems that you have already subscribed to this list. Click here to update your profile.